Χαιρετισμός της Γενικής Γραμματέως του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού στην παράσταση "Πλούτος" στο Αρχαίο Θέατρο Μεγαλόπολης

Χαιρετισμός της Γενικής Γραμματέως του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού στην παράσταση "Πλούτος" στο Αρχαίο Θέατρο Μεγαλόπολης
30 Αυγ
2016

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΩΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΚΑΣ.ΒΛΑΖΑΚΗ ΜΑΡΙΑΣ ΣΤΗΝ                                                 ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ «ΠΛΟΥΤΟΣ» ΣΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗΣ

ΚΥΡΙΑΚΗ 28 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2016

Αγαπητοί φίλοι,

Με ικανοποίηση και χαρά αποδέχτηκα την πρόσκληση να εκπροσωπήσω σήμερα το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού με αφορμή την παράσταση που πρόκειται να δοθεί σε λίγο σε ένα μνημείο εξέχουσας σημασίας και συμβολισμού, στο αρχαίο θέατρο της Μεγαλόπολης.

Η αποψινή εκδήλωση αναδεικνύει και τονίζει ένα πλήθος εννοιών, θεσμών και πρακτικών που μας κάνουν υπερήφανους, ενώ ταυτόχρονα μας υπενθυμίζουν τις ευθύνες και τις υποχρεώσεις μας απέναντι στην πολιτιστική κληρονομιά και τον πολιτισμό μας.

Το αρχαίο θέατρο της Μεγαλόπολης, ίσως το μεγαλύτερο του αρχαίου κόσμου, ξεχωρίζει ανάμεσα στα υπόλοιπα αρχιτεκτονικά κατάλοιπα που απαρτίζουν το μνημειακό σύνολο του χώρου της αρχαίας Μεγάλης Πόλεως των Αρκάδων. Αν και όχι ορατό στο σύνολό του, από τα στοιχεία που έχουν έρθει στο φως έως τώρα, επιβεβαιώνονται το υψηλό επιστημονικό και τεχνικό επίπεδο το οποίο είχαν αγγίξει οι κατασκευαστές του και ο σπουδαίος ρόλος της αρχαία Αρκαδικής πρωτεύουσας. Χιλιάδες ανθρώπων συγκεντρώνονταν εδώ από τον 4ο αι. π. Χ. έως τον 3ο αι. μ. Χ. για να παρακολουθήσουν θεατρικά δρώμενα, μαρτυρώντας τη δύναμη και τη λάμψη της πόλης.

Όχι τυχαία, λοιπόν, η αδιαμφισβήτητη διεθνής αξία του θεάτρου αυτού επέβαλε από παλιά την προσοχή του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και της τοπικής Εφορείας Αρχαιοτήτων Αρκαδίας στο μνημείο, προσοχή η οποία προσφάτως άρχισε να έχει απτά αποτελέσματα. Η ιδιαίτερη μέριμνα επικεντρώθηκε στα δυο μεγαλύτερα προβλήματα του θεάτρου: τη σταδιακή φθορά των επιφανειών του από τους ρύπους που εκπέμπει η λειτουργία ηλεκτροπαραγωγών εργοστασίων πλησίον του, οι οποίοι αποσαθρώνουν και διαβρώνουν τον λίθο και τα στατικά προβλήματα που παρουσιάζουν οι αναλημματικοί τοίχοι που συγκρατούν το κοίλο.

Οι εργασίες συντήρησης και αναστήλωσης που έχουν ξεκινήσει και βρίσκονται σε εξέλιξη έχουν ήδη να παρουσιάσουν ορατές και χειροπιαστές αποδείξεις της ευεργετικής για το μνημείο επέμβασης. Επιστήμονες, μηχανικοί, αρχαιολόγοι και συντηρητές, τεχνίτες και εργάτες, φύλακες και διοικητικό προσωπικό, εργάζονται με αφοσίωση ακολουθώντας άρτιες και ενδελεχείς μελέτες, πρωτοποριακές σε διεθνές επίπεδο. Με προσοχή και μαστοριά εφαρμόζονται οι δέουσες τεχνικές, συναρμόζονται τα κατάλληλα υλικά, με δυο λόγια συντελείται ένα απαιτητικό και επιμελώς οργανωμένο σχέδιο ανάδειξης.

Μοναδική αρνητική συνέπεια των εργασιών αυτών είναι η περιορισμένη δυνατότητα φιλοξενίας και εξυπηρέτησης κοινού στο θέατρο, η οποία ωστόσο επιβάλλεται για λόγους προστασίας τόσο του ίδιου του μνημείου όσο και των θεατών αλλά και των συντελεστών της παράστασης. Παρ’ όλα αυτά, πιστεύω ότι θα συμφωνήσετε μαζί μου ότι οφείλουμε να εκφράσουμε με την αποψινή ευκαιρία τα συγχαρητήρια και τις ευχαριστίες μας σε όλους αυτούς που ασχολήθηκαν και εξακολουθούν να εργάζονται και να μοχθούν για την αποτελεσματική διατήρηση, προστασία, φύλαξη και προβολή αυτού του ιερού χώρου. Η ευγνωμοσύνη μας απευθύνεται στο σύνολο του προσωπικού της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αρκαδίας για τη σπουδή και το ζήλο που επιδεικνύει στην εκτέλεση του παραπάνω έργου.

Ωστόσο, οι έπαινοι δεν περιορίζονται μόνο στη αρμόδια περιφερειακή υπηρεσία του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. Κυρίες και κύριοι, ζούμε σε μια εποχή στην οποία τα περισσότερα έργα είναι αποτέλεσμα συνεργασιών μικρότερης ή ευρύτερης κλίμακας. Σε καιρούς δύσκολους, στους οποίους μόνο η αλληλεγγύη και η συλλογική δράση δίνουν δύναμη στις προσπάθειές μας και υλοποιούν τα οράματά μας.

Έτσι και στην παρούσα περίπτωση, το Υπουργείο Πολιτισμού συνεργάστηκε με το Δήμο Μεγαλόπολης και την Περιφέρεια Πελοποννήσου και στηρίχτηκε στις δυνάμεις τους. Η συμπόρευση αυτή ενισχύθηκε από τις κοινές πεποιθήσεις και επιθυμίες των φορέων αυτών όχι μόνο για προστασία και διαφύλαξη των πολιτιστικών μας αγαθών για χάρη των επερχόμενων γενεών, αλλά και από την ανάγκη για βελτίωση και ανάπτυξη της ζωής των σημερινών κατοίκων της Μεγαλόπολης.

Κάτι που μας φέρνει στο σημαντικότερο νοηματικό άξονα της σημερινής μας συνάντησης, την τοπική κοινωνία. Οι άνθρωποι που σήμερα ζουν και δημιουργούν στη Μεγαλόπολη και την ευρύτερη περιοχή της είναι αυτοί που πρώτοι θα δρέψουν τα οφέλη της ύπαρξης και λειτουργίας ενός αρχαίου θεάτρου κοντά τους. Είναι αυτοί που θα το καταστήσουν έναν πόλο έλξης για επισκέπτες απ’ όλο τον κόσμο αλλά και ένα χώρο πολιτισμού και πνευματικής καλλιέργειας.

Σε αυτούς ουσιαστικά υπολογίζουμε και αυτούς ακούμε όταν προβαίνουμε σε ανάλογα εγχειρήματα. Η ορθή, βιώσιμη και ισόρροπη ανάπτυξη χώρων ζωντανών με πολυδιάστατη δυναμική όπως αυτός, είναι αξίες που δύνανται να επιτευχθούν μόνο μέσα από την ενεργή συμμετοχή, το σεβασμό και τη φροντίδα της τοπικής κοινωνίας. Ιδιώτες, συλλογικότητες, σωματεία και ενεργοί πολίτες που νοιάζονται για την βραχυπρόθεσμη αλλά και μακροπρόθεσμη προοπτική του τόπου τους είναι οι μόνοι που μπορούν αποτελεσματικά να συμβάλλουν σε αυτή και με τις πράξεις ή παραλείψεις τους να την καθορίσουν.

Κλείνοντας, δεν μπορώ παρά να ευχαριστήσω τους συντελεστές της παράστασης που πρόκειται να ακολουθήσει, οι οποίοι καλύτερα απ’ όλους θα μετουσιώσουν σε λόγο, κίνηση και συναισθήματα όλα όσα συνοψίζει ο χώρος στον οποίο βρισκόμαστε και οι εργασίες που συνεχίζονται σε αυτόν. Ο τίτλος του έργου, «ΠΛΟΥΤΟΣ», ας λειτουργήσει ως συνειρμός όχι μόνο υλικής ευημερίας και επάρκειας πόρων, αλλά και όγκου ιστορίας, ποσότητας πληροφορίας που δύναται να γίνει γνώση, ομορφιάς φυσικής, καλλιτεχνικού ύψους και θετικών αναμνήσεων.

Τελευταία τροποποίηση στις Τρίτη, 30 Αύγουστος 2016 13:05